Juhlavieraat yhteiskuvassa

Tammelan Buchtien sukukokous ja -juhla Valkeaniemen pirtillä 4.8.2019

Tilaisuuteen osallistui lähes 100 juhlavierasta ja järjestäjän edustajaa. Aluksi pidetyssä sukukokouksessa hyväksyttiin kauden 2017-2019 tilinpäätös ja toimintakertomus. Kokous päätti myös muuttaa sukuseuran nimen muotoon Tammelan Bucht-suku, mikä paremmin kuvaa sukuseuran laajentunutta kohderyhmää. Samassa yhteydessä hyväksyttiin muutoksitta myös seuran uudet säännöt, jotka  Patentti- ja rekisterihallituksen lopullisen siunauksen jälkeen astuvat voimaan.

Seuran pitkäaikaiselle puheenjohtajalle Harri Ojansuulle myönnettiin ero hallituksen jäsenyydestä. Uusi hallitus valitsee myöhemmin järjestäytymiskokouksessaan uuden puheenjohtajan.

Mikko Leino kiittää Harri Ojansuuta

Mikko Leino piti kiitospuheen eroavalle puheenjohtajalle. Harri Ojansuu on toiminut sukuseuran puheenjohtajana perustamisesta alkaen eli yhteensä 25 vuotta. Hän on ansiokkaasti kehittänyt sukuseuran toimintaa aluksi yhden sukuhaaran keskinäisistä tapaamisista laajan Tammelan Buchtien suvun yhteisölliseksi toiminnaksi. Tätä kuvastaa myös seuran nimenmuutos Ryhdän sukuseurasta Tammelan Bucht-suku ry:ksi sekä uusien sääntöjen laatiminen. Harri puolestaan kiitti kaikkia seuran toiminnassa mukana olleita aktiivisesta panoksesta ja totesi nyt oleva oikea hetki luopua, kun seuran toiminta on hyvässä mallissa.

Harri Ojansuu piti myös lyhyen katsauksen sukuseuran 25-vuotiseen historiaan. Tätä täydensi näytteillä olleet lukuisat kuvat tapahtumista ja tapaamisista vuosien varrelta.

Lauri Terholle luovutettiin Suomen Sukututkimusseuran myöntävä ansiomitali ja kunniakirja ansiokkaasta toiminnasta sukututkimuksen hyväksi. Aiheesta enemmän:

Lauri Terholle Suomen Sukututkimusseuran ansiomitali

Tämän jälkeen ohjelmassa seurasi kolme asiapitoista esitelmää, joista tarkempi kuvaus ja esitysaineisto on alempana.

Suvun meteorologi Petri Takala kertoi vielä vauhdikkaassa esityksessään sään ennustamisen historiasta unohtamatta

Meterologi Petri Takala vauhdissa

kaaosteorian ”perhosefektiä”. Paljon ovat ennustemenetelmät kehittyneet ja ennusteet parantuneet vuosien kuluessa.

Tilaisuus päättyi juhlakahveihin ja iloiseen puheensorinaa sukulaisten kesken. Juhlan kuvat julkaistaan myöhemmin kotisivujen galleriassa.

Kolmen vuoden päästä tavataan jälleen samoissa merkeissä. Toki muitakin yhteisiä tapahtumia tulee tällä välin; pysykää kuulolla!

Geneettisen sukututkimuksen hanke

Mikko Leino

Mikko Leino puhuu DNA-testauksesta

Sukuseura käynnisti 2017 DNA-testaukseen perustuvan hankkeen suvun kantaisän Sven Buchtin taustan selvittämiseksi ja mahdollisten uusien sukuhaarojen löytämiseksi. Jatkossa käytetään nimiä Valto ja Sven rinnakkain, koska Y-kromosomi periytyy isälinjassa. Valto on kymmenes jälkipolvi Svenistä. Sven paljastui miesten I (Iivarinpoika)-ryhmään kuuluvaksi. Heitä on Suomessa noin 20-30% ja he ovat saapuneet lännestä. Suurin osa suomalaisista miehistä kuuluu N-ryhmään. Heitä on noin 60% ja he ovat tulleet idästä.

Seuraavissa kalvoissa on esitetty tuoreimmat johtopäätökset DNA-analyyseista:

Mikko Leino sukujuhlaesitys 4.8.2019

Mitä Sven Buchtista tiedetään nyt

Lauri Terho

Lauri Terho sai Suomen Sukututkimuseuran ansiomitalin

Suvun kantaisästä majoitusmestari Sven Martinpoika Buchtista ei ole löytynyt yhtään asiakirjaa ennen vuotta 1606. Oikeudenkäyntipöytäkirjojen kautta on selvinnyt vain, että hänelle syntyi tytär Kirsti 1600-luvun vaihteessa Turussa. Löydetyistä sotilasasiakirjoista voidaan kuitenkin saada Sven Buchtin viimeisistä elinvuosista karkea kokonaiskuva.

Ensimmäisen asiakirjan mukaan hän ratsastaa Hämeessä ratsumestari Tuomas Olavinpojan lippueen majoitusmestarina. Ratsumestari Herman Dyker saa valtakirjan ratsuväen lippueen perustamiseen 1.4.1608. Sven Bucht siirtyy tämän lippueen majoitusmestariksi. Tämän lippueen mukana Sven on myös historiallisella ”Moskovan sotaretkellä”.

Sääksmäellä on 4.1.1610 katselmus, jonka Sven Bucht on laatinut ja mahdollisesti sinetillään vahvistanut. Ruotsin armeija palkkasotureineen saapui Moskovaan 12.3.1610. Kolmen kuukauden kuluttua Klusinon taistelussa De la Gardien joukot kärsivät täydellisen tappion.

Taistelussa selvinneet vetäytyivät Iivananlinnaan, jossa suoritetussa katselmuksessa 15.7.1610 oli mukana myös kantaisämme Sven Bucht. Asiakirjan lopusta selviää, että Sven on lähetetty kotiin. Onko hän mahdollisesti haavoittunut?  25.11.1610 Sven kuitenkin ratsastaa jo majoitusmestarina kahdella hevosella ratsumestari Rikhard Isakssonin lippueessa. Tältä ajalta löytyy myös asiakirja, mikä kertoo muonavarastojen täydentämisestä Sven Buchtin kuittaamana.

Vuonna 1618 alkoi 30-vuotinen sota. Kustaa II Aadolf järjesti Suomen ratsuväen uudella käskyllä. Muodostettiin neljä ratsuväen lipustoa. Hämeen lipuston ratsumestariksi valtakirjan sai Anders Pauli. Katselmuksessa 31.8.1619 Sven Bucht ratsastaa korpraalina kahdella hevosella Paulin lippueessa. Tästä alkaen voidaan katsoa kantaisämme sotilasuran alamäen alkaneen.

Volmarissa suoritetussa katselmuksessa 21.8.1622 Sven ratsastaa jo tavallisena ratsumiehenä. Jossakin vaiheessa hänet on lähetetty kotiin, koska hänet on vapautettu palveluksesta. Katselmuksessa Turussa 28.6.1623 kerrotaan, että hän on vanha eikä kykene suorittamaan palvelusta. Lopuksi 3.3.1624 Hollolassa suoritetussa katselmuksessa selviää, että kantaisämme Sven Martinpoika on kuollut. Svenin kohdalla lukee ”Koska hänen miehensä on kuollut rintamalla, saa hänen vaimonsa nauttia verovapautta”.

On paljon kysymyksiä, mitkä jäävät ilmaan odottamaan vastauksia. Kuollut rintamalla? Sotamarsalkka vapauttaa ratsumiehen palveluksesta? Ei yhtään asiakirjaa ennen vuotta 1606, vaikka Svenille on syntynyt tytär Turussa 1600-luvun vaihteessa?  Tytär Kirstin säätyavioliitto?

Kiinnostaa myös yhteydet Horn sukuun. Arvid Yrjönpoika Horn ja Kirsti Bucht (Agricola) perheet olivat läheiset. Hornien vävy Otto von Grothhaus sai myös läänityksen Kalliojärven rannalta. Toinen Hornien vävy Otto von Yxkull mainitaan Svenin kuoleman jälkeen Kallion ratsutilalla Suomen asutuksen yleisluettelossa vuosina 1628-1630.

Valtaneuvos Arvid Henrikinpoika Horn läänitti kuninkaan käskystä maatiloja ratsumiehille. Hornit tunsivat Tammelan Mustialan hallinnan kautta. Lisäksi Evert Horn, Otto von Grothaus ja Sven selvisivät pienen joukon mukana Moskovan sotaretkeltä.

Esityksen kuvat merkintöineen löytyvät tästä linkistä:

Lauri Terho sukujuhlaesitys 4.8.2019

Kalliolaiset Ameriikassa

Matti K. Hakala

Matti Hakala kertoo Kallion Amerikan-siirtolaisista

Kallion kylästä lähti Amerikkaan 100 vuotta sitten useita Bucht-sukuun kuuluvia. Heistä on löytynyt paljon uusia tietoja USA:n arkistoista. Siirtolaisista löytyy jonkin verran tietoja myös Turussa toimivassa Siirtolaisuusinstituutin siirtolaisrekisteristä.

Hyödyllisin tietolähde USA:han muuttaneista on FamilySearch-sivusto, joka on ilmainen mutta vaati rekisteröitymisen ja on englannin kielinen. Se löytyy osoitteesta: https://www.familysearch.org/en/

Esitykseeni olen koonnut tietoja seuraavista henkilöistä; suluissa siirtolaisvuodet:
Kalle Oskari Heikkilä (1902-04; 1905-)
Kalle Oskari Hakala (1910-12; 1913-)
Juho (Janne) Hakala (1912-xx)
Aino Emilia Svensson o.s. Sillanpää (1919-)
Saima Emilia Muteli o.s. Sillanpää (1920-)

Esityskalvot löytyvät tästä linkistä:

Matti Hakala sukujuhlaesitys 4.8.2019