Suomalaisen sukututkimuksen ansiomitali voidaan myöntää henkilölle tai yhteisölle tunnustuksena sukututkimuksen hyväksi tehdystä ansiokkaasta työstä. Kyse voi olla pitkäaikaisesta ja aktiivisesta toiminnasta sukututkimusyhdistyksessä tai sukuseurassa esimerkiksi vapaaehtoistoimijana tai luottamustehtävissä. Myös yhteisön huomattava tutkimustyötä edistävä hanke tms. saattaa täyttää ansiomitalin myöntämiselle asetetut kriteerit.

Suomen Sukututkimusseura on myöntänyt sukututkija Lauri Terholla ansiomitalin, joka luovutettiin Tammelan Buchtien sukujuhlassa 4.8.2019 Valkeaniemen Pirtillä.

Sukuseuran monivuotinen hallituksen jäsen sukututkija Lauri Terho on tehnyt uraauurtavaa ja tarmokasta sukututkimustyötä Bucht-suvun esi-isien ja jäsenten kartoittamisessa sekä suvun vaiheiden ja elämän kuvauksissa.

Lauri Terho on harrastanut sukututkimusta jo vuodesta 1989. Hän on toiminut sukuseuran vastuullisena sukututkijana vuodesta 2001. Sukuseuran suuri voimain ponnistus Tammelan Bucht-suvun ensimmäinen sukukirja ”Tammelan Buchteja 400 vuotta” julkaistiin joulukuussa 2008 Lauri Terhon johdolla.

Lauri Terho on koonnut suvun vaiheista erilaisia dokumentteja ja pöytäkirjoja. Vuoden 1616 tutkintakäräjien ns. Hallenbergin aineiston digitoimiseen tuli aloite Lauri Terholta. Aineiston Mustialan käräjien pöytäkirjoista löytyy tietoa Sven Buchtista. Sukuseura hankki digitoidun aineiston Ruotsista vuonna 2018 ja toimitti sen myös Suomen Sukuhistorialliselle Yhdistykselle (SSHY:lle).

Terho on avannut Bucht-suvun tutkimustyötään oman sukuseuramme ja suvun eri sukuhaarojen sukujuhlissa ja sukututkimuspäivillä sekä retkillä. Lauri Terhon johdolla sukuseura on osallistunut valtakunnallisille sukututkimuspäiville (näyttelyosasto ja koulutusohjelma).

Lauri Terho on koonnut SUKUJUTUT -ohjelmaan noin 40.000 Buchtien sukuun kuuluvaa nimeä. Hän on 30 vuoden ajan keskittynyt sukututkimustyöhön ja viimeisten vuosien aikana vauhti on vain kiihtynyt uusien dokumenttilöytöjen ansiosta.